Aktivitetsvejledning
Forklaring
Formativ feedback, der konkret hjælper eleverne med at komme videre mod deres læringsmål, er et påvist virkningsfuldt element for at øge elevers læring.
Derfor gør dette forløb en del ud af formativ feedback. Nogle elever lytter bedre ved at få feedback fra jævnaldrende, og de lærer samtidig meget af at give feedback. Desuden er feedback en måde til i højere grad at engagere eleverne i at lytte til hinanden og samtidig lære af hinanden gennem fremlæggelser og præsentationer.
Inspiration til spørgsmålstyper
Læreren kan sørge for at facilitere en samtaleform, så eleverne lærer af feedbacken. Gør brug af forskellige spørgsmålstyper som fx:
Brug elevernes svar i den videre dialog, så de føler sig set og hørt (opfølgende spørgsmål, hvor elevernes formuleringer gentages).
Spørg som lærer ind og prøv at forstå, hvordan eleverne tænker. Brug det som en vigtig del af undervisningen (værdisættende spørgsmål).
Opsummér undervejs, hvad flere grupper har sagt - i opsummeringer indgår gerne forskellige elevopfattelser.
Der er formentlig ikke blevet bygget en entydig "Den bedste varmeveksler", da stigningen i temperatur i flere af boligerne sandsynligvis ikke varierer markant imellem grupperne.
Det gør, at konkurrenceparametre typisk ikke bliver den afgørende motivationsfaktor eller drivkraft for eleverne. Drivkraften er nok mere det, at eleverne kan se virkningen af egne ideer og konstruktioner.