Tidsplan - materialer

En uge før gennemførelse af forløbet:

Skriv ud til forældre om at indsamle og levere tomme, rene beholdere/dåser.

Se forslag til skrivelse til forældrene + foto under "Foto og tekst til forældre".

 

Senest dagen før gennemførelse af forløbet:

Indkøb til hver gruppe en burgerbakke samt en stor dåse tomatpure (metal).

Burgerbakker af skum (kan købes på de fleste pizzariaer/grillbarer for 2 kr. pr. stk.).

Tøm og rengør tomatpure-dåserne.

Klargøring af materialer, se "Materialeliste og video".

 

Foto og tekst til forældre

 

”Kære forældre

Vi skal i gang med at arbejde med fjernvarme i natur/teknologi.

Til aktiviteterne får vi brug for en række tomme og rengjorte beholdere og dåser af alverdens materialer og størrelser. Eleverne skal helst have mulighed for at vælge mellem både metal-, pap- og plastbeholdere - og både store og små. Gerne med låg. Det kan f.eks. være:

  • isbokse - f.eks. flamingobokse
  • småkagebeholdere
  • små plast-beholdere
  • tomatpurédåser uden låg (store og små)
  • makrel-, tun- og majsdåser uden låg
  • to-go papkrus
  • små soyaflasker fra sushi takeaway
  • prøve te-dåser
  • mælkekartoner - store og små    

Jeg håber så mange elever som muligt kan tage en eller flere af disse ting med til vores forsøgsarbejde - og meget gerne nogle metaldåser.

 

Venlig hilsen"

(Hent tekst og billede som word-fil).

Materialeliste og video

Materialer til 12 grupper

  • 12 beholdere til “Flet hænder” (se øvelse 1) 
  • isterninger til "Flet hænder" 
  • mange dåser og andre beholdere - gerne med låg (hjemme fra eleverne)
  • 6 sakse
  • 1 rulle posttape
  • 12 lange termometre
  • en el-kedel
  • et par termokander (til meget varmt vand kogt i el-kedlen)
  • 6 tykke søm
  • 2-4 hamre (til at lave hul i låget på en beholder med et stort søm)
  • 2-4 brædder til at hamre på
  • klude til at tørre vand op med
  • 12 tænger
  • 12 tomatpuredåser – helst de større
  • 12 burgerbakker.

Det er vigtigt at have virkelig koldt vand til øvelsen "Flet hænder". 

Kan I ikke få rigtig koldt vand ud af vandhanerne, så tilføj evt. gerne isklumper og opbevar det kolde vand i glas/bægre, baljer eller lignende.

Video - Lav en varmeveksler

Influenceren Lucca Loft introducerer i en video med veninden Iris eleverne til udfordringen med at bygge en varmeveksler.

Se animationen "Sådan virker en varmeveksler".

Se også animationerne i "Velkommen til fjernvarmens univers":

En del af indholdet er nok for vanskeligt for de fleste elever på disse klassetrin, men de kan danne sig et indtryk af, hvordan systemet er indrettet og virker.