En uge før gennemførelse af forløbet:
Skriv ud til forældre med opfordring til at indsamle og levere tomme, rene beholdere/dåser.
Se forslag til skrivelse til forældrene + foto under "Forslag til forældrebrev" herunder.
Senest dagen før gennemførelse af forløbet:
Indkøb til hver elevgruppe:
Burgerbakker af skum (kan købes på de fleste pizzariaer/grillbarer for et par kroner pr. stk.).
Tøm og rengør tomatpure-dåserne inden brug.
Klargøring af materialer - se "Materialeliste og video" herunder.
”Kære forældre
Vi skal i gang med at arbejde med fjernvarme i natur/teknologi.
Til aktiviteterne får vi brug for en række tomme og rengjorte beholdere og dåser af alverdens materialer og størrelser. Eleverne skal helst have mulighed for at vælge mellem både metal-, pap- og plastbeholdere - både store og små beholdere - gerne med låg. Det kan f.eks. være:
Jeg håber så mange elever som muligt kan tage en eller flere af disse ting med til vores forsøgsarbejde - og meget gerne nogle metaldåser.
Venlig hilsen"
Materialer til 12 grupper á to elever
Det er vigtigt at have virkelig koldt vand til øvelsen "Overfør varme fra sted til sted".
Kan I ikke få rigtig koldt vand ud af vandhanerne, så tilføj isterninger og opbevar det kolde vand i glas/bægre, baljer eller lignende.
Influenceren Lucca Loft introducerer i en video med veninden Iris eleverne til udfordringen med at bygge en varmeveksler.
Se også animationerne i "Velkommen til fjernvarmens univers":
En del af indholdet i videoen er nok for vanskeligt for de fleste elever på de mellemste klassetrin, men de kan danne sig et indtryk af, hvordan systemet er indrettet og virker.