Lektion 2: Forstå udfordringen, få ideer og vælg beholdere

Udfordringen

Elevernes udfordring er at lave en så god varmeveksler som muligt.

Eleverne skal varme koldt vand så meget op som muligt (fjernvarmevand).

Derefter skal eleverne overføre varmen fra vandet til koldt vand (radiatorvand).

 

  •  Forstå udfordringen: Videoen vises for eleverne.
  •  Få ideer: Elevark 1-2 (pdf-fil) udleveres. 
  •  Eleverne arbejder i grupper med grubletegninger. 

Aktivitetsvejledning

  • Videoen vises – her præsenteres udfordringen.
  • Eleverne undersøger de beholdere, der er til rådighed.
  • Elevark 1-2 (pdf-fil) udleveres til eleverne.
  • Mind eleverne om, at de kun skal opvarme den mængde vand, der kan være i radiatoren/dåsen til huset/burgerbakken.
  • Eleverne taler sammen om gode og brugbare beholdere ud fra grubletegninger.
  • Eleverne diskuterer og danner hypoteser om, hvilke materialer og størrelser af de to beholdere, der skal til for at opvarme det kolde vand i den inderste beholder mest muligt.