Udtalelser fra lærere

Her nogle udtalelser fra lærere, der har gennemgået undervisningsforløbet for 4. - 6. klasse på fjernvarmeskolen.dk:

Lærer Kirsten Bruhn, Beder Skole

"4A og 4B har afprøvet fjernvarmeskolens undervisningsforløb for mellemtrinnet med succes.

Undervisningsforløbet er gennembearbejdet, let at gå til, vedkommende for alderen og har et godt mix af teori og praktiske øvelser/forsøg.

Eleverne blev især fangede af forsøgene, men var også optagede af animationerne, som viser noget om fjernvarme, og af at snakke om varme i fortid, nutid og fremtid.

Fremlæggelserne om elevernes forsøg til sidst i forløbet viste med stor tydelighed, at elevernes viden om fjernvarme og forskellige materialers isoleringsevne eller evne til at lede varme, var blevet meget stor.

Det er et rigtig godt materiale Fjernvarmeskolen.dk har lavet.

Udtalelser fra nogle af mine elever i 4. klasse:

”Det er megafedt at lave alle de forsøg”

”Nu ved jeg i hvert fald, hvordan en radiator fungerer”.

”Det er sjovt, når vi får lov til at prøve alt muligt, og samtidig skal tænke os om.”

”Fjernvarme er godt. Jeg er glad for, at vi har fjernvarme!”

Lærer Britta Hovad Petersen, Sct. Michaels Skole, Kolding

"Med engineering-forløbet om fjernvarme får du som lærer et gennemarbejdet materiale, der er nemt og overskueligt at gå til. Med elementer af tekst, filmklip og undersøgelser. Eleverne vil helt sikkert blive klogere på, hvor vores varme kommer fra, og hvorfor det har en betydning, at vi også i fremtiden sørger for at værne om energien.

Engineering-delen vil samtidig få eleverne til at komme med løsninger, forbedre dem og præsentere dem for klassen, og på den måde blive bedre rustet til at arbejde nysgerrigt i naturfagene. Materialet lægger op til, at det er eleverne som er aktive.

Og endnu en rose - fysiklærerne i overbygningen er vildt positive over, at elever fra mellemtrinet næste år ved, hvad en varmeveksler er og har arbejdet med den hands on!"