Lektion 3 - Byg en varmeveksler

• Eleverne skal bruge elevark 3 (pdf-fil).
  • Eleverne konstruerer, bygger og tester.

Aktivitetsvejledning

• Elevark 3 (pdf-fil) udleveres.
  • Elever bygger den valgte varmeveksler.
  • Elever hælder koldt vand i inderste beholder og måler og noterer temperaturen på elevark.
  • Lærer hælder varmt vand i yderste beholder. Brug evt. tragt.
  • Eleverne bruger termometer til at måle højeste temperatur i inderste beholder.

Forklaring

Her går eleverne for alvor i gang med det undersøgende arbejde. Det er både et sanseligt og praktisk arbejde, og det er tydeligt at se, forstå og mærke resultatet, nemlig: Opvarmning af det kolde vand og opvarmning af luften i boligen.

Det er en fordel, at eleverne bruger låg til at lægge over beholderne. Fortæl og vis, hvordan man kan banke hul i låget med et søm for at få plads til termometeret. Brug et underlag, når hullet skal bankes.

Eleverne bestemmer selv mængden af koldt vand, der hældes i deres beholder. Men læreren må ikke hælde så meget varmt vand op i den yderste beholder, at det løber over i den inderste.

Er eleverne i tidsnød, kan de godt undvære delen med opvarmning af boligen/(burgerbakken).

I et udvidet forløb, fx til en flexuge, kan eleverne desuden arbejde med isolering. Her skal eleverne selv bygge en model af et hus og isolere det. Huset kan så opvarmes med vand fra elevernes egen varmeveksler, og de kan derefter måle, hvor høj en temperatur, de kan opnå i huset.