Varme, energi og klima

I dette kapitel kan du læse om sammenhængen mellem varmekilder og klimaændringer. Kul, olie og naturgas er fossile brændsler, der udleder store mængder CO2, når de bliver afbrændt. Derfor er det godt, at man i dag i langt højere grad bruger vedvarende energiformer til at producere elektricitet og varmt vand til fjernvarme.

I mange år brugte vi især kul og olie som energikilder på de danske fjernvarme- og kraftvarmeværker. De to fossile brændsler kunne man købe billigt i udlandet. Oliekrisen i 1973-74 betød dog, at oliepriserne steg kraftigt, og man begyndte derfor at bruge endnu mere kul på de danske værker. Senere blev den danske produktion af olie og naturgas i Nordsøen så stor, at Danmark i en periode var selvforsynende med energi. Mange værker skiftede fra udenlandsk kul til dansk naturgas.

I dag er den danske produktion af olie og naturgas faldende. Fossil energi er på vej ud, og de danske fjernvarme- og kraftvarmeværker benytter i stigende grad vedvarende energikilder.

Mere og mere energi til fjernvarme kommer i dag fra vedvarende energikilder - 2022.

Gasser og drivhuseffekt

Atmosfærens evne til at holde på varmen kaldes for drivhuseffekten. Den skyldes nogle luftarters evne til at holde på varmen. Det er de luftarter, som vi kalder drivhusgasser.

Drivhusgasserne fungerer på samme måde som glasset i et drivhus. Solens kortbølgede stråling kan trænge gennem gasserne og ind i atmosfæren, men de forhindrer en del af den langbølgede varmestråling i at forlade atmosfæren.

På modellen herunder ser du solens kortbølgede stråling, der er vist med de mest bølgede pile. Den langbølgede varmestråling er vist med de mindst bølgede pile.

Den mest omtalte drivhusgas er carbondioxid, der også kaldes kuldioxid og den kemiske betegnelse er CO2. Men der er andre drivhusgasser som vanddamp (H2O), methan (CH4) og lattergas (N2O).

Uden den naturlige drivhuseffekt ville temperaturen ved jordens overflade i gennemsnit være omkring minus 20°C, og jorden ville efter al sandsynlighed være en kold og livløs planet. Vi skal altså være glade for atmosfærens naturlige drivhuseffekt.

Kortbølget og langbølget stråling. Drivhusgasser forhindrer en del af den langbølgede varmestråling i at forlade atmosfæren.

Vildere vejr i verden

Når vi i dag bruger ordet drivhuseffekt, tænkes der som regel den menneskeskabte drivhuseffekt. Den er vi ikke så glade for. Siden den industrielle revolution er koncentrationen af CO2 i atmosfæren nemlig steget kraftigt. Det er primært sket på grund af vores afbrænding af fossile brændsler som kul, olie og naturgas.

En øget drivhuseffekt betyder først og fremmest, at atmosfæren og dermed jordens klima bliver varmere. Det gør også vejret mere ustabilt, og vi kan se frem til en verden med flere skybrud, flere oversvømmelser, mere tørke og kraftigere storme. Vejret bliver ganske enkelt varmere, vådere og vildere overalt i verden.

Udviklingen i mængden af CO2 i atmosfæren.

Aktivitet: Fordele og ulemper ved biomasse

Kraftvarmeværket i Køge får træflis fra virksomheden Junckers, der har træflis som restprodukt fra sin produktion.