Her kommer et bud på, hvordan forløbet om fjernvarme kan planlægges. Naturligvis er planen vejledende, og hver enkelt klasse kan ud fra dens forhåndsviden og øvrige forudsætninger vælge varigheden af forløbet.
Varighed: 12 lektioner
Klassetrin (vejledende): 7.-9. klasse
Lektion nr. |
Elevtekster jf. indholdsfortegnelse |
16 aktiviteter |
1.-2. |
Indledning Hvad er fjernvarme? |
Kom i mål med fjernvarme Hvordan opvarmes jeres bolig? |
3.-4. |
Hvordan bliver varmen produceret? |
Få tjek på fjernvarmeanlægget
|
5.-6. |
Sådan kommer varmen frem Andre varmekilder
|
Test din viden om fjernvarme Din quiz om varmeproduktion Din quiz om varmedistribution Din quiz om varme i hjemmet Forskellige varmekilder
|
7.-8. |
Varme, energi og klima |
Fordele og ulemper ved biomasse Energi og drivhuseffekt Vis drivhuseffekten Carbons kredsløb
|
9.-10. |
Hvad er energi? |
Få tjek på energikilderne Få tjek på energiformerne Få tjek på fotosyntesen 1 og 2 Få tjek på solen
|
11-12 |
Energiforsyning i andre lande Fremtidens energikilder |
Gæt et land ud fra energiforbruget Vedvarende energikilder Hvad kan I selv gøre for klimaet?
|
Hvis der ikke er behov for - eller tid - til 12 lektioner til et selvstændigt forløb om fjernvarme, kan man som nævnt plukke i elevmaterialet.
Man kan fx nøjes med at lade eleverne læse afsnittene ”Hvad er fjernvarme?” og ”Hvordan bliver varmen produceret?” – og lade dem arbejde med de tre første øvelser.
Sammenhængen mellem energiforbrug og drivhuseffekt er naturligvis vigtig. Men måske arbejder I med det i anden sammenhæng, hvis I ”kun” gør fjernvarme til en del af fx et fællesfagligt forløb om ”Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan”.