Indledning

Hvordan får du og din familie varme i jeres bolig? Hvor kommer varmen fra? Hvilke energikilder bruger vi for at skaffe varme – og hvad betyder det for miljøet? Hvordan holder I varmen i jeres klasselokale?

Spørgsmålene står i kø, så nu skal du og din klasse arbejde med at finde gode svar og ideer.

Alle huse og boliger har brug for varme. I Danmark bruger vi især varmt vand til opvarmning. Vandet løber gennem nogle rør fra et varmeværk. Den slags opvarmning kalder vi for ´fjernvarme´.

Du skal mere end bare at læse om fjernvarme. I Fjernvarmeskolen er der også praktisk arbejde og forsøg.

I skal fx selv finde på at få koldt vand til at blive varmt. I skal bygge en slags radiator til en model af et hus og så måle, hvor meget radiatoren kan få temperaturen til at stige i huset.

Det er vigtigt, at du og din gruppe hele tiden tjekker jeres ideer for at gøre dem endnu bedre. I skal også fortælle de andre grupper om jeres arbejde.

I det her undervisningsforløb får du svar på spørgsmål som:

•    Hvordan fungerer fjernvarme?
  •    Hvordan virker en varmeveksler?
  •    Hvordan overføres varme fra et materiale til et andet?
  •    Hvorfor er materialers evne til at overføre varme forskellige?
  •    Hvordan bliver du bedre til at få ideer til eksperimenter?
  •    Hvordan kan du øve dig i at give god feedback til de andre?
  •    Hvordan kan du øve dig i at blive bedre til at fortælle andre om dit arbejde?
  •    Hvilke varmekilder kan vi bruge til at opvarme boliger?
  •    Hvilke varmekilder er bedst for klimaet på kloden?