Fællesfaglige fokusområder for de tre naturfag samt mål for de enkelte fag
Det længerevarende flerfaglige undervisningsforløb:
I det flerfaglige forløb opfyldes adskillige mål i de tre naturfag. Det flerfaglige forløb tilgodeser bl.a. læseplanernes krav om, at der skal gennemføres fællesfaglige undervisningsforløb for de tre fag.
På 7. - 9. klassetrin skal der inddrages mindst seks fællesfaglige undervisningsforløb, der kan styrke elevernes tilegnelse af naturfaglige kompetencer. Det kan ske mellem to eller alle tre naturfag, og forløbene skal tage udgangspunkt i fagenes kompetencemål og disse fællesfaglige fokusområder:
- Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget
- Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan
- Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer
- Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer til atmosfæren
- Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår
- Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår
Fjernvarmeskolen.dk vil naturligvis især kunne indgå som en del af det fællesfaglige fokusområde: ”Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan”, men forløbet vil også kunne anvendes i forhold til et eller flere af de øvrige fokusområder, fx i forhold til naturgrundlaget, udledning af stoffer til atmosfæren samt teknologis betydning.
Kort om at arbejde med de Fællesfaglige fokusområder
Ideen er, at du som lærer sammen med eleverne formulere en overordnet problemstilling. På den måde opstilles et afgrænset antal arbejdsspørgsmål, og de vil ofte have enkeltfaglige synsvinkler.
I Undervisningsvejledningerne for de tre naturfag finder du en model, der kan anvendes for at klarlægge, hvordan det flerfaglige forløb kan planlægges og afvikles. Se næste side.