main_top.png
  • Fjernvarmeskolen - opgave 10
    Fjernvarmen tager hensyn til miljøet

    Udskriv

    Navne: _______________________________________________ Klasse: _____

    Lærer: ____________________________________________________________

    Opgavebeskrivelse

     

    I skal forklare, hvordan fremtidens boligopvarmning kommer til at foregå. I skal komme ind på:
    1. Hvordan man fik varme i husene i gamle dage i Danmark og rundt om i verden.

    2. Opvarmning af danske boliger i dag.

    3. Opvarmning af den danske bolig i fremtiden.

    4. El- og varmeproduktion i udlandet (kort)

    5. Atomkraft (kort)

     

    I skal udarbejde en PowerPoint (eller interaktiv tavlefil), som I skal bruge
    til jeres fremlæggelse. I skal udelukkende arbejde på Fjernvarmeskolen.dk.

    Jeres PowerPoint skal indeholde:
    • nummer og titel på jeres opgave skal stå på første dias.
    • tekst i form af stikord på jeres dias.
    • billeder og illustrationer, fra jeres ”MATERIALEKASSE” og evt. meget korte 
      tekstuddrag fra artikler i ”MATERIALEKASSE”.
    • evt. relevante links til Fjernvarmeskolen.dk
    • på sidste dias skal gruppens navne stå, kilder samt evt. navne på personer,
      som I skal takke.
    • lav ­­­­noter til jeres fremlæggelse i notefeltet.


     

  • Jeres PowerPoint kan indeholde:
    • egne fotos
    • indtalt speak
    • egen grafik
    • egne tegnede og indscannede tegninger
    • egen film
    • jeres ide - snak med jeres lærer herom.

    Begynd sådan
    1. Gå ind på Fjernvarmeskolen.dk og klik på ”TIL ELEVEN” i menulinjen eller i feltet på forsiden.
    2. Find Opgave 10 og læs opgavebeskrivelsen grundigt igennem. Læs evt. højt.
    3. Læs jeres hovedtekst igennem. Skriv noter. Bemærk, at når I klikker på et svært ord,
        popper en ordforklaring op.
    4. Find filmene "Fjernvarme og Fjernkøling ", "En politisk farbar løsning" og "Hva' nu hvis" under
        menuen "FILMKLIP" og se filmsekvenserne. 
    5. Gennemgå grundigt indholdet i ”MATERIALEKASSE”, så I ved, hvad den indeholder.
    6. Tjek ”VIL DU VIDE MERE”. Den linker til supplerende tekster i "MATERIALEKASSEN",
        så I kan få endnu mere viden.
    7. I ”VIDSTE DU AT” er der små gode historier og info, som I kan inddrage i jeres
        opgavebesvarelse.
    8. I ”POWERPOINT” kan I finde et lynkursus til PowerPoint”.
    9. Aftal med jeres lærer, hvor I har jeres PowerPoint-mappe
       (f.eks. usb-stik, fællesdrev, Dropboks eller SkoleIntra).
  • Arbejdsmåde
    1. Opret jeres PowerPoint-mappe (heri skal I gemme alt til jeres PowerPoint).
    2. Læs opgavebeskrivelsen igennem igen.
    3. Udarbejd en tidsplan.
    4. Saml information.
    5. Udarbejd en stikordsliste over det, I skal have med i jeres PowerPoint.
    6. Gå i gang.

    Inden fremlæggelsen
    1. Print jeres noter/udskrivningskopier fra jeres PowerPoint.
    2. Fordel fremlæggelsen mellem jer. Hvem begynder, hvem slutter?
        Hvem styrer dialogen med tilskuerne?
    3. Øv fremlæggelsen. Vær sikker på, hvordan I får adgang til jeres PowerPoint
        ved fremlæggelsen. I skal ikke læse op af noterne, det er NOTER!
    4. Skal der udleveres noget til tilskuerne, f.eks. spørgsmål, noter, udskrivningskopier?

    Fremlæggelsen
    Fremlæggelsen er for: __________________________________ (klasse/hold/afdeling)

    Fremlæggelsen skal ske d._____________ kl. _______________

    Aftal med jeres lærer, hvor lang tid I har til fremlæggelse og dialog med tilskuerne.

    Til sidst
    Gruppernes PowerPoint og noter lægges ud i klassens præsentationsmappe,
    f.eks. på SkoleIntra.
main_bund.png